Turussa jokainen saa hoitoa, ainakin paperilla.
Terveyskeskukseen voi varata ajan, jos siis pääsee jonotuksesta läpi tai pystyy odottamaan takaisinsoittoa. Koronapuhelut ovat ruuhkauttaneet linjat. Sähköisen palvelun kautta ajat taas voivat mennä todella pitkälle, samalle päivälle netin kautta ei voi aikaa varata. Terveyskeskuksessa työskentelee muutama erikoislääkäri sekä erikoistumistaan suorittavia lääkäreitä pakollisella tk-jaksolla. Kesäisin terveyskeskuksiin tulevat sijaistamaan lääkärinopintojensa puolivälissä olevat kandit. Muistihoitajia tai aivoverenkiertohäiriöihin erikoistuneita hoitajia ei löydy kaikkialta. Lääkärin vastaanotolla aikaa on 15-20 minuuttia, josta valtaosa kuluu tietojen läpikäymiseen ja lääkityksen tarkistamiseen. Vaivoja per vastaanotto voi olla tämän vuoksi vain yksi.
Olen varma, että työntekijät yrittävät kaikkensa. Alan työmoraali on huippuluokkaa mutta pelkällä moraalilla ei pärjätä jos työntekijöitä on liian vähän potilasmäärään nähden. Me elämme pidempään ja olemme monisairaampia kuin ennen, aika ei yksinkertaisesti riitä monimutkaisten tilanteiden läpi käymiseen.
Terveyskeskukset ovat terveydenhuollon kivijalka! Siellä jos missä tarvitaan laaja ymmärrys erilaisista sairauksista ja käynnillä olisi pystyttävä hoitamaan kaikki vaivat kokonaisuutena. Terveyskeskukset on resursoitava niin, että hoitoon pääsee viikossa, puhelimeen vastataan ja ihminen pystytään kohtaamaan ja hoitamaan. Muuten annamme todella tylyn viestin juuri niille, jotka eniten palveluja tarvitsevat.
Erityisesti pitkäaikaissairaille pysyvä hoitosuhde on ehdottoman tärkeä ja heille omalääkäri on se järkevin vaihtoehto. Lääkärinuran alkutaipaleella olevat tarvitsevat tukea kokeneemmilta kollegoilta ja ohjausta varten tarvitaan enemmän erikoislääkäreitä. Myös osaavaa hoitohenkilökuntaa tarvitaan lisää ja sairaanhoitajien ammattitaitoa on pystyttävä hyödyntämään laajemmin tarjoamalla enemmän aikoja itsenäisille hoitajavastaanotoille.
Kaikille ei todellakaan ole vaihtoehto varata aikaa yksityislääkärille tai kipaista työterveyshuoltoon. Nämä ihmiset joko jonottavat tai heidän terveytensä jää heidän omiin käsiinsä. Vaivat voivat myös akutisoitua ja vaatia käyntiä päivystyksessä, joka ei tietenkään ole tarkoitettu pitkäaikaisille vaivoille. Entäpä sairauksien ennaltaehkäisy? Monelta infarktilta voidaan välttyä jos ajoissa ohjataan verenpaineen tarkkailuun, terveellisempään ruokavalioon ja liikunnan lisäämiseen. Yksilö tekee tietysti aina omat päätöksensä mutta terveydenhuollon on oltava saavutettavissa ja tukena.
Terveyskeskus on juuri sitä helposti saavutettavaa, kaikille suunnattua terveyden edistämistä, josta tinkiminen on kuin hölmöläisten peiton leikkaaminen. Ei paljon lämmitä.